Jobb(igt)

I torsdags fick jag veta att jag kommer få fast jobb! JIPPIE! Var glad hela dagen och helgen.. Så sköööönt att ha ett jobb som man trivs med. Men så igår fick min bror veta att han förlorar sitt jobb...allt pga det dåliga ekonomiska läget just nu. Så fruktansvärt tråkigt. Tog bort mitt egna lilla glädjerus.

Efter att varit arbetslös i tre år vet jag hur tuft det är både för ekonomin och för psyket. Nu gick jag inte hemma helt sysslolös...jag hade timanställningar, sommarjobb och andra tillfälliga jobb...men ett fast jobb är ju ändå ett fast jobb. Dessutom kördes min ekonomi i botten vilket påverkade humör mm. Man kan ju inget göra för man har inte råd! Nu har jag fått höra: Men som arbetslös är du ju ledig...det är ju skönt...som semester.. NEJ! Det är inte det samma som att ha semester! Ingen annan är hemma...du har inga pengar så du kan inte göra något...du ser inget slut på "ledigheten" och vet att jobbet väntar...inga jobbarkompisar att prata skit med... Det är mycket som man saknar när man står utanför arbetsmarknaden. Dessutom har man arbetsförmedlingen som står med blåslampan i häcken på en och kräver en massa av en...visst en del kan vara bra men det mesta är inte det. Arbetsförmedlingen eller rättare sagt personerna som  jobbar där är rena paragraf ryttare som inte ser människan bakom den arbetslöse. Visst jag förstår att dom måste följa de regler som finns...men ändå...var har medmänskligheten tagit vägen!?

Nu vet jag att allt detta väntar min bror som så många andra just nu och jag känner med dom. Känner ni någon som är arbetslös eller riskerar att bli arbetslös...sänd dom en tanke. Dom behöver allt stöd som kan få...tro mig.

/Mia


Kommentarer
Postat av: Marie

Lider verkligen med din bror. Tur att han har dig. Skönt att du har fått fast gumman, det visste inte jag! Får hoppas att det blir bra med er lilla avdelning också. Kul att jobba med dig i går. Synd att man inte ses så ofta! Hoppas det går bra hos CK-konsulten. Håller tummarna. Fan vad duktig du är. Blir så inspirerad.

2008-11-12 @ 14:11:27
URL: http://ganskalagom.blogspot.com
Postat av: Anneli

GRATTIS, så roligt och framför allt skönt att ha något fast som man vet inte bara försvinner så där. Och du ska se att det löser sig för din bror också... det gör det alltid till slut. Vi ses ikväll!

2008-11-13 @ 09:43:44
URL: http://annelisynnerdahl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0